E-commerce manager

Vespo is een middelgrote handelsonderneming die zich richt op de markt van home textiles (huishoud- en woningtextiel) en corporate textiles (promotioneel textiel en casual bedrijfskleding). Als handelsonderneming beschikt Vespo over een breed inkoopnetwerk in het Verre Oosten, Midden-Oosten en Zuid-Europa. De home textiles worden enerzijds als private label geleverd aan grote klanten als Action en Albert Heijn en anderzijds in de markt gezet via het eigen merk ‘Walra’. De corporate textiles worden overwegend in de markt gezet via het eigen merk ‘Santino’.

Binnen Vespo werken circa 80 mensen en in 2019 is een omzet van circa 65 miljoen euro geboekt. In het commerciële deel van de organisatie treft men functies aan als: accountmanager, inkopers, marketing, ontwerp en productontwikkeling. In het operationele deel functies als: binnendienst, logistiek, magazijn, financiën en ICT.

Vespo is een familiebedrijf in de zin dat de kernwaarden ook doorklinken in de bedrijfscultuur. Belangrijke begrippen in deze cultuur waar het de omgang met klanten betreft zijn: eerlijkheid, klantgerichtheid en gedreven ondernemerschap. Intern gelden deze cultuurwaarden ook aangevuld met een sfeer die zich laat typeren als: laagdrempelig, loyaal, humorvol, een beetje Bourgondisch, maar vooral ook praktisch en oplossingsgericht.

Zo ziet jouw functie eruit:

Als e-commerce manager bij Vespo ben je de verantwoordelijkheid voor de groei en de winstgevendheid van Vespo’s online distributiekanaal. Je rapporteer rechtstreeks aan de Managing Director; samen met de MD, de andere commercieel managers (Retail, Loyalty en Workwear) en de financieel controller vorm je het MT.

Je bepaalt de doelen, visie, missie en strategie voor het uitbouwen van Vespo’s online distributiekanaal. Je bent verantwoordelijk voor de omzet en kosten, het functioneren van het e-commerce team, de lange termijn e-commerce strategie, de traffic en conversie op de e-commerce websites en online klantenservice.

Via e-commerce richt Vespo zich op de B-to-C markt. Hierbij maken we gebruik van onze merken ‘Walra’ en ‘Byrklund’. Deze merken worden in de markt gezet via de eigen webshop en door gebruik te maken van platforms van de grote en gevestigde e-tailers zoals Bol.com en Amazon.com. In eerste aanleg in Nederland, maar met de duidelijk ambitie het e-commerce kanaal ook in andere landen op te bouwen.

Zowel e-tailing als B-to-C-business zijn relatief nieuw voor Vespo. Je begint als e-commerce manager daarom met het maken van een grondig businessplan: de markt bepalen, een commerciële strategie voor die markt ontwikkelen en inschatten welke middelen nodig zijn om succesvol te zijn: mankracht, technologie, uitvoeringsmogelijkheden en marketingbudget.

Voor het bouwen van meerdere Vespo-merken in het e-tailkanaal moet de samenwerking gezocht worden met de grote e-tailers. Waar mogelijk worden goede werkrelaties met categoriemanagers van deze bedrijven opgezet. Tegelijkertijd bouw je aan de interne organisatie en capaciteiten om succesvol te zijn en leid je jouw team met een echte ondernemersgeest.

Profiel

Als e-commerce manager heb je een echte ondernemersgeest. Je combineert strategische visie met veel energie en een hands-on mentaliteit. Je weet hoe je jouw collega’s kunt inspireren en enthousiast kunt maken voor de ambitie en doelen in het e-commercekanaal. Je bent transparant, in staat om jouw team (intellectueel) uit te dagen en te leiden op basis van gelijkheid en wederzijds vertrouwen. Walking the talk is voor jou vanzelfsprekend. Je bent creatief en toont je wendbaar in het benaderen van de commerciële uitdagingen. Initiatief nemen en out of the box denken is jouw tweede natuur. Daarbij maak je optimaal gebruik van alle mogelijkheden van e-commerce zoals directe feedback loops en op data gebaseerde inzichten om de business te laten groeien.

Kennis en ervaring

  • Bachelor of master opleiding in marketing; in het geval van een bachelorsdiploma is een aanvullend Nima C-certificaat een minimumvereiste.
  • Ervaring met het opbouwen van een online B2C-kanaal; inclusief de volle verantwoordelijkheid voor de bereikte resultaten.
  • Tenminste 3 jaar ervaring in een vergelijkbare commerciële online-managementrol in een dynamische omgeving.
  • Ervaring met gebruik van Business Intelligence voor een data-gestuurde marketingaanpak.
  • Uitstekende beheersing van het Nederlands en Engels.

Wat we je bieden?

  • Bij Vespo B.V. werk je met collega’s die net zo enthousiast en gedreven zijn als jij. Je werkt in een groeiende organisatie waarbij de verwachtingen hoog zijn. Er is volop ruimte voor persoonlijke aandacht en ontwikkeling.
  • Je krijgt een marktconform salaris, 28 vakantiedagen en een goede pensioenbijdrage. Daarnaast stimuleren we opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden.

We maken graag kennis

Herken jij je in deze leuke, uitdagende functie? Overtuig ons en we maken graag kennis met jou. Stuur je CV en motivatie naar ozlem.perree@vespo.nl t.a.v. mevrouw Perree. Heb je nog vragen? Mail of bel ons (040-2380300).

Interesse in onze mooie textielproducten? Neem contact met ons op, wij helpen je graag verder.

Neem contact op